Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM)


Persatuan Usahawan Internet Malaysia atau PUIM dan juga dikenali sebagai Malaysia Internet Entrepreneur Association (MIEA) merupakan badan berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dan dijalankan bawah Akta Pertubuhan 1965 pada 15 Oktober 2011 yang didaftarkan dibawah Seksyen 7 Akta Pertubuhan 1966 dan bernombor pendaftaran 4405-11-WKL.

PUIM merupakan pertubuhan peringkat kebangsaan, dimana semua ahli warganegara Malaysia boleh menyertainya. Adalah seperti diketahui umum pengguna Internet diseluruh dunia adalah 50% pengguna bawah 30 tahun dan hampir 17 Juta pengguna di Malaysia, sekaligus ini memberi kesan pelbagai aspek positif dan negatif. Secara ringkasnya penguasaan generasi Y semakin mendominasi ruang tara perniagaan Internet dunia.

Banyak isu penipuan, salah tanggapan, kekeliruan penjualan seperti maklumat produk, penyalahgunaan psikologi pemasaran, maklumat dan konsultansi tidak tepat oleh syarikat tertentu dalam pemasaran Internet turut meruncingkan lagi industri Perniagaan Internet di Malaysia khususnya. Lebih teruk lagi, penguasaan ekonomi masih lagi rendah dikalangan Melayu dan peluang Perniagaan Internet adalah besar, dan terdapat hanya 38.1% penjual di Internet dan hanya 2% perniagaan konvensional menggunakan teknologi ini. Ini adalah amat menyedihkan sama sekali.

Dan paling mengejutkan juga, perlaksaan dan penyelesaian berkaitan teknologi dan Perniagaan Internet oleh kerajaan langsung tidak mengambil kira mereka yang berada dalam Industri Perniagaan Internet ini sekian lama. Isu kritikal yang diperincikan dalam simfoni penubuhan ialah:Meningkatkan taraf ekonomi Melayu dari 1% ke 5% dalam bidang teknologi dan pemasaran melalui Internet.

Memberi ruang baru selain Multi-Level Marketing dan Insurans kepada ruang Perniagaan Internet.
Mengurangkan masalah pelaburan haram, penipuan, dan penyalahgunaan maklumat dalam bentuk mengelirukan pengguna Internet dalam apa jua bentuk kaedah pemasaran dan jualan. Membuka ruang yang betul untuk peniaga konvensional menggunakan teknologi Internet untuk meningkatkan dan mengembangkan perniagaan mereka. Menjadi badan kerjasama untuk memastikan sebarang perlaksanaan kerajaan berkaitan Industri Perniagaan Internet tempatan selaras dengan pemacu industri ini.

OBJEKTIF
Tujuan penubuhan adalah untuk membina, membentuk, dan menjalankan aktiviti yang boleh mengembangkan perniagaan offline ke online, serta menggalakkan perkembangan perniagaan online kepada masyarakat Malaysia khususnya. Matlamat untuk jangkamasa panjang ialah mendukung perniagaan yang dikenalpasti untuk lebih maju dan berdaya saing. Jadi boleh disimpulkan iaitu PUIM juga melakukan kempen kesedaran teknologi dan panduan yang betul supaya tidak menyalahgunakan teknologi ini.

Selama beberapa tahun lepas, banyak kekeliruan timbul mengenai perniagaan Internet. Terdapat pelaburan haram, program skim cepat kaya, penyalahgunaan fakta, manipulasi gambar dan sebagainya mendorong PUIM untuk turut serta memberi pendidikan sebenar bagaimana perniagaan Internet dilakukan. Fokus dasar PUIM yang juga terkandung misi dan visi untuk 3 tahun pertama ialah: Membantu individu yang mahu mendapatkan pendapatan melalui perniagaan Internet fokus kepada generasi–Y, seperti pelajar akhir tahun dan mereka yang masih menganggur.

Menyediakan peluang dan platform perniagaan kepada mereka yang bekerja dan ingin mendapatkan pendapatan sampingan atau ingin berhenti kerja dan memerlukan sokongan, panduan dan jalan untuk menjalankan perniagaan. Membina platform yang telus untuk memastikan perniagaan dijalankan dengan tepat, baik, dan berkesan serta tidak menyalahi undang-undang negara.

Bekerjasama dengan pihak kerajaan dalam ETP dalam kluster ICT dan Elektrik. Membuka direktori ahli untuk perniagaan online dan offline bekerjasama dalam kos yang lebih efektif. Menjalankan aktiviti kesedaran perniagaan Internet dengan mengadakan perbincangan, seminar, latihan, bantuan info digital yang berkait dengan perniagaan online.


PROGRAM
Matlamat PUIM ialah selaras dengan fokus misi dan visi iaitu menggalakan dan membantu gen-y khususnya untuk menjalankan perniagaan melalui Internet. Semua peserta akan dibawa kepada beberapa siri program atau pemantauan yang sesuai dengan mereka. Contohnya jika peserta sudah ada produk atau servis, sistem untuk memasarkan produk akan dibekalkan dan akan memasuki kursus atau bengkel bagaimana memasarkan produk mereka secara atas talian. Jika peserta yang tiada produk pula akan diberi sistem dan produk , mereka akan diajar untuk memasarkan produk menggunakan kaedah percuma seperti penggunaan media sosial dan berbayar mengikut tahap dan kemampuan masing-masing.

Seterusnya, semua akan dikumpulkan dalam beberapa aktiviti yang lebih besar untuk tujuan membina jaringan usahasama antara ahli PUIM. Matlamat ini diterjemahkan pencapaiannya melaui aktiviti yang dianjurkan persatuan iaitu ‘MiS’, ‘MiM’, ‘Konvensyen’ dan ‘Gathering’.

MiS
Mini Seminar (MiS) dianjurkan oleh pihak PUIM secara berkala kepada semua ahli PUIM dengan objektif pendedahan kepada peserta komponen asas dalam perniagaan online. Peserta akan didedahkan dengan 12 slot yang berbeza terdiri dari komponen perniagaan Internet yang telah dilakukan dan mempunyai hasil oleh penceramah yang berpengalaman.

MiM
Malaysia Internet Millionaires (MiM) adalah program dwi tahunan yang diadakan 2 kali setahun.
Program ini mengumpulkan penceramah yang mempunyai rekod pencapaian terbaik dalam industri perniagaan internet tempatan bagi memberikan motivasi dan inspirasi kepada semua usahawan dan bakal usahawan internet. Dengan tema ‘Next Level’ dan ‘Thinking Big’ akan memberikan peserta satu dimensi pemikiran yang sangat positif dalam menjana pendapatan secara online.

Konvensyen
Acara tahunan yang mengumpulkan komuniti usahawan internet bagi membincangkan perkembangan dan strategi terkini perniagaan internet di Malaysia. Tanda aras (standard) perniagaan internet akan ditentukan melalui resolusi hasil konvensyen tahunan ini. ‘Business Matching’ menjadi agenda utama Konvensyen yang pastinya akan membuka peluang usahasama antara ahli PUIM untuk bergerak lebih laju.

Gathering
Aktiviti santai yang dianjurkan untuk merapatkan hubungan interaksi antara ahli PUIM yang lazimnya berinteraksi secara online. Mengumpulkan ahli PUIM dalam perjumpaan begini akan mengeratkan usahasama disamping membuka lebih peluang kerjasama sesame ahli PUIM.


PERKHIDMATAN
Menyediakan tenaga pengajar untuk topik-topik dalam perniagaan dan pemasaran Internet kepada institusi pengajian, badan-badan berdaftar dan kumpulan rangkaian perniagaan.

Pemasaran & Perniagaan Internet (Internet Marketing) 
Perkhidmatan dan konsultasi berkenaan internet marketing yang merangkumi topik seperti emel marketing, salesletter, affiliate, Ebay dan dropshipping, blogging dan ebook.

Pemasaran Media Sosial
Perkhidmatan dan konsultasi berkenaan pemasaran menerusi social media seperti Facebook, Twitter, Youtube dan seangkatan dengannya.

Pembangunan Laman Web
Pihak PUIM juga membekalkan servis pembangunan website khasnya website korporat, e-commerce dan minisite., web yang melibatkan sistem data entri, dan juga website maintenance dan security guard.

Pendaftaran Domain & Hosting
Pihak PUIM membekalkan servis pendaftaran domain name dan hosting bagi usahawan yang
memerlukannya. Ianya diperlukan bagi usahawan yang ingin mewujudkan website.